91,4 FM :: Pelplin
94,2 FM :: Szymbark
97,1 FM :: Chojnice

Kalendarz

Dzisiaj: Sobota, 02.11.2024 r.
Imieniny: Bożydar, Tobiasz, Bohdan

Niedziela Palmowa w Chmielnie jest już przedsmakiem świąt - za sprawą pięknych babek z IX Chmieleńskich Babek Wielkanocnych, smakołyków pań z Kół Gospodyń Wiejskich, pięknych chlebków Karoli Bober, radości dzieci odbierających swoje koszyki czy gniazdka dla zająca z niespodzianką. Całości dopełniał pachnący żurek wykonany w ramach pokazu przez Kazimierza Żołnowskiego ze Stowarzyszenia Kucharzy Polskich oraz warsztaty dla dzieci i jarmark różności wielkanocnych.

Do konkursu IX Chmieleńskie Babki Wielkanocne zgłoszono 32 wypieki. 

Kategoria Babka Smaczna
1 miejsce - Beata Płotka z Kartuz
wyróżnienie - Roksana Bistroń - Toporek z Chmielna
Kategoria Babka Pulchna
1 miejsce - Małgorzata Liedtke z Grzybna
wyróżnienie - Urszula Konkel z Kożyczkowa
Kategoria Babka Estetyczna
1 miejsce - Środowiskowy Dom Samopomocy z Chmielna
wyróżnienie - Franciszek Bistroń - Toporek
Kategoria Babka Tradycyjna
1 miejsce - Maria Maciejewska -Kluczyńska z Kartuz
wyróżnienie Honorata Kuziemkowska z Łączyna
Kategoria Babka Pomysłowa
1 miejsce - Jan Leyk z Garcza
wyróżnienie Ramona Bistroń z Chmielna
Kategoria Babka Bajeczna
1 miejsce - Tadeusz Makowski z Zawór
wyróżnienie - Julia i Stanisław Went z Kartuz

Nagrodzone i wyróżnione babki zobaczysz tutaj

Podczas konkursu IX Chmieleńskie Babki Wielkanocne - o jak najlepszą ocenę jury rywalizowały też panie z 4 kół gospodyń wiejskich w kategorii wystrój stołu wielkanocnego.
1 miejsce - KGW "Sercem podszyte" w Sierakowicach
2 miejsce - KGW Miechucino
3 miejsce - KGW Ekobabki
Wyróżnienie - KGW Borzestowo

Konkurs stołów wielkanocnych dla KGW - prezentacje

Tradycja kulinarna Wielkiego Postu i Wielkanocy - pogadanka Rafał Nowakowski 6.44 min:

Jarmark Wielkanocny w Chmielnie reportaż 20.46 min:

Galeria zdjęć

 

W środę, 5 kwietnia przy amfiteatrze Grodziska Owidz odbyło się Misterium Męki Pańskiej.

Artykuł sponsorowany

Wiara w Kościół Chrystusowy inspiruje nas, abyśmy stawali się miłosierni, jak Ojciec nasz jest miłosierny – napisał bp Wiesław Szlachetka, przewodniczący Komisji Charytatywnej Konferencji Episkopatu Polski w przesłaniu na Niedzielę Miłosierdzia.

Bogdan Badziong wydał pierwszą tego rodzaju publikację, która zawiera podstawową wiedzę historyczną o ziemiach dzisiejszego powiatu tczewskiego.

„Nie kochał swych Rodziców, kto grobów ich nie szanuje.
Nie miłuje Boga, kto o miejsca uświęcone Męką Jego nie dba”

Zofia Kossak

„Dla chrześcijaństwa Jerozolima jest miejscem korzeni, zawsze żywotnym i karmicielskim.
Każdy chrześcijanin jest tam urodzony. Dla każdego chrześcijanina być w Jerozolimie
znaczy być u siebie”.

Memorandum przywódców najważniejszych wspólnot chrześcijańskich
pt. Znaczenie Jerozolimy dla chrześcijan, 23 XI 1994 r.

1.Od prawie pięćdziesięciu lat w Kościele katolickim na całym świecie w Wielki Piątek przeprowadzana jest zbiórka na potrzeby chrześcijan w Ziemi Świętej. Fundusze pochodzące z kolekty „pro Terra Sancta”, którą ustanowił papież Paweł VI w 1974 r., adhortacją apostolską „Nobis in animo”, są głównym źródłem utrzymania miejsc świętych w ziemskiej Ojczyźnie Chrystusa i wspólnot katolickich na Bliskim Wschodzie.

W przywiązaniu do Jerozolimy, wynikającym z przeświadczenia, że stanowi ona korzeń chrześcijaństwa, Kościół trwał od początku swojego istnienia. Wspólnota jerozolimska, aczkolwiek nieliczna, zawsze cieszyła się powagą i szacunkiem i była nazywana „Mater omnium Ecclesiarum”, czyli „matka wszystkich Kościołów”. Burzliwe koleje historii chrześcijaństwa sprawiły, że w niektórych okresach rola Jerozolimy jakby osłabła, ale nigdy nie przestała być ona celem pielgrzymek chrześcijan ani nie została zapomniana.

2.W ziemskiej ojczyźnie Jezusa jego wyznawcy od samego początku po dzień dzisiejszy stanowią mniejszość religijną. Od początku też ich życie naznaczone jest niepewnością, niesprawiedliwością i cierpieniem, a cały region jest miejscem nieustannych konfliktów politycznych, ekonomicznych, narodowościowych i religijnych.

Od kilku dziesięcioleci na Bliskim Wschodzie narasta proces migracji chrześcijan, który zagraża przetrwaniu trzech najstarszych i najważniejszych społeczności chrześcijańskich na świecie zlokalizowanych w Iraku, Syrii i Ziemi Świętej. W ciągu jednego pokolenia chrześcijanie mogą całkowicie zniknąć z Jerozolimy.

W samym tylko Izraelu mieszka obecnie ok. 185 tys. chrześcijan, co stanowi zaledwie ok. 1,9 proc. ludności państwa Izrael. 75 proc. chrześcijan w Izraelu to chrześcijanie arabscy. W Jerozolimie w 1922 r. chrześcijanie stanowili około 25 proc. ludności miasta, obecnie mieszka ich ok. 10 tys., udział wynosi 1 proc. W Nazarecie w 1949 r. ludność chrześcijańska stanowiła 60 proc. mieszkańców, w 1972 r. spadła do 53 proc., a według danych z 2011 r. stanowią już zaledwie 30,5 proc. pośród ok. 75 tys. ogółu mieszkańców. Na Zachodnim Brzegu w ciągu minionych 75 lat liczba chrześcijan spadła z 18 proc. do mniej niż jednego procenta dzisiaj.

Bez nich, jako „żywe kamienie” wspólnoty Kościoła, chrześcijaństwo w Ziemi Świętej miałoby wyłącznie charakter muzealny.

3.Współcześnie codzienność chrześcijan staje się coraz trudniejsza. Cechuje je dojmująca niepewność jutra i poczucie stałego zagrożenia. I nie chodzi tylko o praktykowanie wiary.

Chrześcijanie w Izraelu narażeni są na próby podstępnego wysiedlenia z ich nieruchomości, akty wandalizmu w kościołach, akty nienawiści wobec duchownych. W Jerozolimie chrześcijanie są wciąż atakowani przez radykalne grupy Izraelczyków stosujące terror.

W 2012 r. na ścianie „chrześcijańskiego Wieczernika” ktoś wypisał bluźniercze hasła obrażające Maryję oraz Jezusa. W 2015 r. żydowscy ekstremiści podpalili kościół Rozmnożenia Chleba i Ryb w Tabdze. W 2016 r. na Górze Syjon w Jerozolimie, na murach bazyliki Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny pojawiły się antychrześcijańskie napisy. W 2017 r. w Beit Jamal, miejscowości położonej na zachód od Jerozolimy, zniszczono figurę Maryi, a w świątyni prowadzonej przez salezjanów wybito szyby. W 2020 r. 49-letni Żyd próbował podpalić bazylikę Getsemani na Górze Oliwnej. W 2022 r. odnotowano około pięćdziesiąt incydentów naruszenia prawa do wolności religijnej

Przywódcy wspólnot chrześcijańskich w Izraelu mówią wprost o „systematycznej próbie wypędzania społeczności chrześcijańskiej z Jerozolimy i innych obszarów Ziemi Świętej”.

4.Przekonanie o konieczności wspierania chrześcijan żyjących w ziemskiej ojczyźnie Jezusa ma swoją długą historię. O zbiórkach pieniężnych na rzecz wspólnoty chrześcijańskiej w Jerozolimie czytamy w listach św. Pawła do Rzymian i do Koryntian.

Dziś staje się coraz bardziej oczywiste, że warunkiem dalszej obecności chrześcijan w Ziemi Świętej jest trwałe wsparcie ze strony tych współwyznawców z różnych stron świata, którzy cieszą się u siebie swobodą wyznawania religii i stosunkowo lepszą sytuacją materialną.

Chodzi tu nie tylko o utrzymanie miejsc kultu religijnego – Bazyliki Grobu Bożego w Jerozolimie, Bazyliki Zwiastowania w Nazarecie, Bazyliki Narodzenia w Betlejem i w innych miejscach. Dla przetrwania chrześcijan w Ziemi Świętej równie ważne jest utrzymanie instytucji infrastruktury społecznej – szkół i ośrodków działalności społeczno-oświatowej i sportowej, a także placów zabaw, boisk sportowych i domów parafialnych.

Kościół łaciński w Izraelu (nie licząc Jerozolimy) prowadzi obecnie 20 szkół. Część z nich jest administrowana przez Patriarchat Łaciński, a pozostałe są prowadzone przez franciszkanów i różne inne zgromadzenia zakonne. Istnieją również dwie instytucje kształcenia specjalnego, jedna w Nazarecie, druga w Hajfie. Wszystkie te instytucje pozwalają na organizację i rozwój działalności liturgicznej, duszpasterskiej i edukacyjnej, która wspiera i jednoczy wspólnoty chrześcijańskie.

W 1974 r. Paweł VI ogłosił adhortację apostolską „Nobis in Animo”, w której przypomniał szczególnie i uprzywilejowane miejsce Kościoła w Jerozolimie. W tej samej adhortacji papież ustanowił w każdy Wielki Piątek doroczną zbiórkę w całym Kościele na potrzeby chrześcijan w Ziemi Świętej.

W Niedzielę Palmową 2 kwietnia zgromadziło się w Kościerzynie ponad 5 tysięcy  młodzieży pod przewodnictwem biskupa diecezjalnego Ryszarda Kasyny.

Rocznica 100-lecia nadania praw miejskich Kartuzom ma swoje różne wymiary. Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Kartuzach przeprowadziła wśród uczniów szkół Test wiedzy o Kartuzach oraz zaprosiła do udziału, wraz z Towarzystwem Miłośników Kartuz - do rywalizacji na strofy. Laureatów poznaliśmy 1 kwietnia.


W eliminacjach testu o Kaszubach uczestniczyło 50 uczniów, do ścisłego finału przeszło 12, po 6 osób ze szkół podstawowych i ze szkół średnich. Natomiast do Turnieju jednego wiersza zgłosiło się 13 uczestników. Swoje prace prezentowali w bibliotece zebranym gościom, wśród których były przedstawicieli zaprzyjaźnionego miasta Polanica Zdrój.

Turniej jednego wiersza - na 100-lecie nadania praw miejskich Kartuzom

1. Magdalena Cymerman-Cyra

2. Marta Goluch

3. Karolina Stankowska

100 lat Kartuz - Turniej jednego wiersza - prezentacje RELACJA 29.36 min:
 

100 lat Kartuz Turniej jednego wiersza - wyniki i laureatka 2.10 min:

Test wiedzy o Kartuzach

W eliminacjach testu wiedzy o Kartuzach wzięło udział 50 uczniów. Do finału weszło 12.

100 lat Kartuz - test wiedzy o Kartuzach - wręczenie nagród relacja:

Szkoły podstawowe

1. Weronika Tusk SP w Brodnicy Górnej

2. Katarzyna Hejmanowska SP w Kiełpinie

3. Martyna Reszka SP w Dzierżąznie

4. Wiktor Hilbrycht SP 5 w Kartuzach

5. Zuzanna Pek SP Kiełpino

6. Tamara Hildebrandt SP Kiełpino

Szkoły średnie

1. Roksana Mielewczyk III LO w Kartuzach

2. Nikodem Warmowski I LO w Kartuzach

3. Wiktoria Wesserling ZSO nr 2 w Kartuzach

4. Aleksandra Serkowska I LO w Kartuzach

5. Antonina Zdrojewska   III LO w Kartuzach

6. Julia Mach ZSO nr 2 w Kartuzach

Galeria zdjęć

(rozszerzymy)