91,4 FM :: Pelplin
94,2 FM :: Szymbark
97,1 FM :: Chojnice

Kalendarz

Dzisiaj: Poniedziałek, 25.11.2024 r.
Imieniny: Katarzyna, Erazm, Klemens

Wiara w Kościół Chrystusowy inspiruje nas, abyśmy stawali się miłosierni, jak Ojciec nasz jest miłosierny – napisał bp Wiesław Szlachetka, przewodniczący Komisji Charytatywnej Konferencji Episkopatu Polski w przesłaniu na Niedzielę Miłosierdzia.

„Nie kochał swych Rodziców, kto grobów ich nie szanuje.
Nie miłuje Boga, kto o miejsca uświęcone Męką Jego nie dba”

Zofia Kossak

„Dla chrześcijaństwa Jerozolima jest miejscem korzeni, zawsze żywotnym i karmicielskim.
Każdy chrześcijanin jest tam urodzony. Dla każdego chrześcijanina być w Jerozolimie
znaczy być u siebie”.

Memorandum przywódców najważniejszych wspólnot chrześcijańskich
pt. Znaczenie Jerozolimy dla chrześcijan, 23 XI 1994 r.

1.Od prawie pięćdziesięciu lat w Kościele katolickim na całym świecie w Wielki Piątek przeprowadzana jest zbiórka na potrzeby chrześcijan w Ziemi Świętej. Fundusze pochodzące z kolekty „pro Terra Sancta”, którą ustanowił papież Paweł VI w 1974 r., adhortacją apostolską „Nobis in animo”, są głównym źródłem utrzymania miejsc świętych w ziemskiej Ojczyźnie Chrystusa i wspólnot katolickich na Bliskim Wschodzie.

W przywiązaniu do Jerozolimy, wynikającym z przeświadczenia, że stanowi ona korzeń chrześcijaństwa, Kościół trwał od początku swojego istnienia. Wspólnota jerozolimska, aczkolwiek nieliczna, zawsze cieszyła się powagą i szacunkiem i była nazywana „Mater omnium Ecclesiarum”, czyli „matka wszystkich Kościołów”. Burzliwe koleje historii chrześcijaństwa sprawiły, że w niektórych okresach rola Jerozolimy jakby osłabła, ale nigdy nie przestała być ona celem pielgrzymek chrześcijan ani nie została zapomniana.

2.W ziemskiej ojczyźnie Jezusa jego wyznawcy od samego początku po dzień dzisiejszy stanowią mniejszość religijną. Od początku też ich życie naznaczone jest niepewnością, niesprawiedliwością i cierpieniem, a cały region jest miejscem nieustannych konfliktów politycznych, ekonomicznych, narodowościowych i religijnych.

Od kilku dziesięcioleci na Bliskim Wschodzie narasta proces migracji chrześcijan, który zagraża przetrwaniu trzech najstarszych i najważniejszych społeczności chrześcijańskich na świecie zlokalizowanych w Iraku, Syrii i Ziemi Świętej. W ciągu jednego pokolenia chrześcijanie mogą całkowicie zniknąć z Jerozolimy.

W samym tylko Izraelu mieszka obecnie ok. 185 tys. chrześcijan, co stanowi zaledwie ok. 1,9 proc. ludności państwa Izrael. 75 proc. chrześcijan w Izraelu to chrześcijanie arabscy. W Jerozolimie w 1922 r. chrześcijanie stanowili około 25 proc. ludności miasta, obecnie mieszka ich ok. 10 tys., udział wynosi 1 proc. W Nazarecie w 1949 r. ludność chrześcijańska stanowiła 60 proc. mieszkańców, w 1972 r. spadła do 53 proc., a według danych z 2011 r. stanowią już zaledwie 30,5 proc. pośród ok. 75 tys. ogółu mieszkańców. Na Zachodnim Brzegu w ciągu minionych 75 lat liczba chrześcijan spadła z 18 proc. do mniej niż jednego procenta dzisiaj.

Bez nich, jako „żywe kamienie” wspólnoty Kościoła, chrześcijaństwo w Ziemi Świętej miałoby wyłącznie charakter muzealny.

3.Współcześnie codzienność chrześcijan staje się coraz trudniejsza. Cechuje je dojmująca niepewność jutra i poczucie stałego zagrożenia. I nie chodzi tylko o praktykowanie wiary.

Chrześcijanie w Izraelu narażeni są na próby podstępnego wysiedlenia z ich nieruchomości, akty wandalizmu w kościołach, akty nienawiści wobec duchownych. W Jerozolimie chrześcijanie są wciąż atakowani przez radykalne grupy Izraelczyków stosujące terror.

W 2012 r. na ścianie „chrześcijańskiego Wieczernika” ktoś wypisał bluźniercze hasła obrażające Maryję oraz Jezusa. W 2015 r. żydowscy ekstremiści podpalili kościół Rozmnożenia Chleba i Ryb w Tabdze. W 2016 r. na Górze Syjon w Jerozolimie, na murach bazyliki Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny pojawiły się antychrześcijańskie napisy. W 2017 r. w Beit Jamal, miejscowości położonej na zachód od Jerozolimy, zniszczono figurę Maryi, a w świątyni prowadzonej przez salezjanów wybito szyby. W 2020 r. 49-letni Żyd próbował podpalić bazylikę Getsemani na Górze Oliwnej. W 2022 r. odnotowano około pięćdziesiąt incydentów naruszenia prawa do wolności religijnej

Przywódcy wspólnot chrześcijańskich w Izraelu mówią wprost o „systematycznej próbie wypędzania społeczności chrześcijańskiej z Jerozolimy i innych obszarów Ziemi Świętej”.

4.Przekonanie o konieczności wspierania chrześcijan żyjących w ziemskiej ojczyźnie Jezusa ma swoją długą historię. O zbiórkach pieniężnych na rzecz wspólnoty chrześcijańskiej w Jerozolimie czytamy w listach św. Pawła do Rzymian i do Koryntian.

Dziś staje się coraz bardziej oczywiste, że warunkiem dalszej obecności chrześcijan w Ziemi Świętej jest trwałe wsparcie ze strony tych współwyznawców z różnych stron świata, którzy cieszą się u siebie swobodą wyznawania religii i stosunkowo lepszą sytuacją materialną.

Chodzi tu nie tylko o utrzymanie miejsc kultu religijnego – Bazyliki Grobu Bożego w Jerozolimie, Bazyliki Zwiastowania w Nazarecie, Bazyliki Narodzenia w Betlejem i w innych miejscach. Dla przetrwania chrześcijan w Ziemi Świętej równie ważne jest utrzymanie instytucji infrastruktury społecznej – szkół i ośrodków działalności społeczno-oświatowej i sportowej, a także placów zabaw, boisk sportowych i domów parafialnych.

Kościół łaciński w Izraelu (nie licząc Jerozolimy) prowadzi obecnie 20 szkół. Część z nich jest administrowana przez Patriarchat Łaciński, a pozostałe są prowadzone przez franciszkanów i różne inne zgromadzenia zakonne. Istnieją również dwie instytucje kształcenia specjalnego, jedna w Nazarecie, druga w Hajfie. Wszystkie te instytucje pozwalają na organizację i rozwój działalności liturgicznej, duszpasterskiej i edukacyjnej, która wspiera i jednoczy wspólnoty chrześcijańskie.

W 1974 r. Paweł VI ogłosił adhortację apostolską „Nobis in Animo”, w której przypomniał szczególnie i uprzywilejowane miejsce Kościoła w Jerozolimie. W tej samej adhortacji papież ustanowił w każdy Wielki Piątek doroczną zbiórkę w całym Kościele na potrzeby chrześcijan w Ziemi Świętej.

W Niedzielę Palmową 2 kwietnia zgromadziło się w Kościerzynie ponad 5 tysięcy  młodzieży pod przewodnictwem biskupa diecezjalnego Ryszarda Kasyny.

Mszą św. o godz. 20 rozpoczęła się V Ekstremalna Droga Krzyżowa w Sierakowicach. Kilka kilometrów szedł jej szlakiem ks. bp Arkadiusz Okroj. Tuż przed rozpoczęciem nocnej modlitewnej marszruty na liście zapisanych było 860 uczestników - podali organizatorzy, Rycerze Kolumba z Sierakowic.


Uczestnicy EDK idą trasą niebieską - św. Jana Pawła II, liczącą 43 km, z Sierakowic do Sianowa lub krótszą, pomarańczową, św. Barbary, także do Sianowa.
Do wyboru była też trzecia trasa - żółta, św. Marcina, mierząca 30 km, z początkiem i końcem w Sierakowicach.

Pierwsi śmiałkowie byli w Sianowie ok. godz. 2.10, zaś znakomita większość - między godz. 3 a 4. 

Tego dnia także do Sianowa przybywali uczestnicy EDK z Rozłazina, a wśród nich najmłodszy, 11-letni Filip.

V EDK Sierakowice i III Rozłazino- w Sianowie reportaż:

Galeria zdjęć

Galeria zdjęć

 

Już po raz XX w sianowskim sanktuarium Matki Boskiej Królowej Kaszub w kaszubskiej drodze krzyżowej, zatrzymując się na stacjach na placu pielgrzymkowym modlili się Kaszubi - z okolic i przyjezdni. 


"Pòmagac blëznym - Pomagać bliźnim" - na to położył nacisk autor rozważań. Czytali je lektorzy, głównie nauczyciele języka kaszubskiego. Modlitwę prowadził salezjanin, ks. Krzysztof Tusk. Pieśni śpiewały dzieci z zespołu Mòdré zwónczi ze Szkoły Podstawowej w Mirachowie.

20. Kaszubska Droga Krzyżowa w Sianowie - Pryczkowski, nauczycielka z Szopy:

20. Kaszubska Droga Krzyżowa w Sianowie - relacja 43.36 min:

Galeria zdjęć

 

 

18. rocznica odejścia do Pana Wielkiego Polaka i okrutny atak na św. Jana Pawła II mobilizują wiele środowisk, aby 2 kwietnia w różnorakich formach uczcić Karola Wojtyłę.

Wielki Post zmierza już ku Triduum Paschalnemu. Jeszcze ostatnie nabożeństwa drogi krzyżowej - i rozpocznie się bezpośredni czas przygotowań do świąt Zmartwychwstania Pańskiego. 


Jeszcze dziś okazja do pokonania oficjalnych Ekstremalnych Dróg Krzyżowych - z  Kołczygłów, z Nowego, Osiecznej, z Sierakowic do Sianowa, z Suchej, Śliwic, Tczewa i z Zamartego.

II Tczewska EDK z Tczewa do Stegny
II Tczewska EDK do Stegny - rozmowa z liderem Krystianem Ostrowskim:

Kołczygłowy -  Trasa św. Jana Pawła II (33 km). Początek o godz. 19 mszą św. w kościele.

Nowe - Są dwie trasy: św. Rocha (40,5 km) oraz św. Wojciecha (30,5 km). Wszystkie potrzebne informacje dostępne są pod linkiem https://pnowe.pl/edk/ oraz u ks. Tomasza. Na początek mszą św. 31 marca o godz. 20:00 w kościele św. Mateusza.

Osieczna - Msza św. 31.03.2023 w Osiecznej. Trasa: Zielona - Św. Rocha: Osieczna - Osówek - Starzyska - Leśny Dwór - Owcze Błota - Zdrójno - Linówek - Małe Krówno - Osieczna

Sucha -  Byszewo. Początek EDK mszą św. o godz. 21.00

Śliwice - Msza Święta z udziałem zespołu SEMPRE o godz. 17:30. Tegoroczne trasy ekstremalne to:
- 39 km - niebieska (pętla do Śliwic)
- 42 km - czerwona (pętla do Śliwic)
- 46 km - błękitna  (Wiele)

Zamarte - EDK rozpoczyna się Mszą Świętą o godz. 20.00. Przed Mszą będzie możliwość nabycia rozważań Drogi Krzyżowej, gadżety EDK oraz opis trasy EDK Zamarte. 

V EDK z Sierakowic
V EDK z Sierakowic 2023

Swoją nocną drogę krzyżową przygotowały też parafie z Tucholi:

Rozmowa z ks. Oskarem Prybą o Tucholskiej Drodze Krzyżowej

Część parafii organizuje także dziś nabożeństwa pasyjne na ulicach miast.


W Tczewie parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego oraz parafia pw. św. Józefa zapraszają mieszkańców na miejską drogę krzyżową.
Rozpocznie się ona o godz. 20 na terenie parafii farnej - tradycyjnie na parkingu przy ul. Łaziennej. Procesja przejdzie następującymi ulicami: Łazienna, Kościuszki, Jarosława Dąbrowskiego, Piłsudskiego, Wojska Polskiego, Sobieskiego do kościoła św. Józefa. Warto zabrać świece.
Rozważania przygotowali uczniowie Zespołu Szkół Katolickich. Krzyż nieść będą wspólnoty parafialne, grupy i stowarzyszenia.
Organizatorzy przypominają, że nie będzie tradycyjnej drogi krzyżowej w Wielki Piątek ulicami Starego Miasta. 

W Kartuzach parafia św. Wojciecha zaprasza na drogę krzyżowa ulicami zaraz po mszy św. o godz. 17.

Uliczna droga krzyżowa w Kartuzach 31.03.203 NEWS:

W Sulęczynie o godz. 19 rozpocznie się droga krzyżowa z rozważaniami po kaszubsku. 
W Kościerzynie o godz. 19.00 odprawiona zostanie droga krzyżową w plenerze, dookoła Jeziora Kaplicznego. Rozpoczęcie przy kościele św. Barbary. Rozważania oparte na nauczaniu i życiu św. Jana Pawła II poprowadzi młodzież parafii Świętej Trójcy.
W Kościerzynie parafia Zmartwychwstania Pańskiego zaprasza  nabożeńswo drogi krzyżowej ulicami miasta. Rozpoczęcie planowane jest na godz. 19 przy krzyżu na skrzyżowaniu ulicy Kartuskiej z ul. Ks. Jastaka i Księżycową

Droga Krzyżowa ulicami Przodkowa w Niedzielę Palmową o godz. 15.00.

Uliczna droga parafii pw. Wniebowzięcia NMP w Kartuzach miała miejsce 24 marca 2023.

Zdjęcia z drogi krzyżowej w parafii WNMP w Kartuzach 24.03.2023

T
akże 24 marca można było odprawić drogę krzyżową na drogach parafii w Przodkowie.

III Przodkowska Droga Krzyżowa Ekstremalna
III Przodkowska Droga Krzyżowa Ekstremalna - reportaż: