91,4 FM :: Pelplin
94,2 FM :: Szymbark
97,1 FM :: Chojnice

Kalendarz

Dzisiaj: Sobota, 23.11.2024 r.
Imieniny: Adela, Felicyta, Klemens

W niedzielę, 26 lipca (niedziela), godz. 19.00 w Kościół pw. Bożego Ciała w Tucholi odbędzie się KONCERT INAUGURUJĄCY V LETNI  FESTIWAL ORGANOWY.

 

 

 

Na koncercie inaugurującym usłyszymy historyczny korpus trębaczy z kotlistą ”Tubicinatores Gedanenses” (Gdańsk)

Paweł Hulisz – trąbka naturalna

Piotr Kowalkowski – trąbka naturalna

Emil Miszk – trąbka naturalna

Wojciech Brzozowski – trąbka naturalna

Paweł Szewczyk – werbel, kotły

Błażej Musiałczyk – organy (Gdańsk)

Marzenna Tyrańska – prowadzenie koncertu

 

 

 PROGRAM

 

1)    Girolamo Fantini (1600-1675) – L’Imperiale

 

2)    Anonymus (Jasna Góra XVI w.) – Intrada (z towarzyszeniem organów)

 

3)    Anonymus (Jasna Góra XVI w.) – Tabulatura Vietoris

 

4)    Anonymus (Wielkopolska XVIII w.) – Fanfary Weselne (z tow. organów)

 

5)    Anonymus (Hiszpania XVII w.)Canciones de Clarines (z tow. organów)

Entrada de Clarines

Cancion de Clarin

Otra Cancion

Cancin de Clarin con Eco

 

6)    Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Fantasia g-moll, BWV 542 (organy solo)

 

7)    Franz Donniger (1716-1781) – Aufzüge aus Vorstellung einer Seeschlacht

 

8)    Anonymus – Zwei Märsche

Der alte Dessauer

Marche des Volontaires de Saxe

 

9)    Johann Sebastian Bach (1685-1750) Koncert G-dur, BWV 592 (organy solo)

cz. I: Allegro

 

10) Jean-Philippe Rameau (1683-1764) – 3 Arie de Triomphe (z tow. organów)

 

11) Tabulatura Gdańska (XVII w.) – Chorał “Lobt Gott ihr Christen allzugleich”

                                                                                                                             (z tow. organów)

 

12) Jacob van Eyck (1590-1657) – Der Fluyten Lust-Hof “Questa dolce Sirena”

 

13) Tabulatura Gdańska (XVII w.) – Chorał “Surrexit Christus hodie” (z tow. organów)

 

14) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium chorałowe “Nun komm der Heiden

                                                                                                Heiland”, BWV 659 (organy solo)

 

15) André Danican Philidor l'ainé (c. 1647–1730) Le Canon de Versailles

 

16) Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1688) – March for the ark

 

Tubicinatores Gedanenses - historia instrumentów dętych blaszanych, szczególnie trąbek, jest długa i bogata. Trąbki naturalne istniały już dużo wcześniej przed barokiem. Sztuka clarino osiągnęła swoje apogeum w twórczości Bacha i Händla, bo w większości ich dzieł rzeczywiście pojawia się trąbka grająca ważny, jeśli nie najważniejszy głos. Dlatego trębacze byli bardzo poważaną i elitarną grupą zawodową, a ich wynagrodzenie wśród muzyków było najwyższe. Do wielkiej popularności clarino przyczynili się również ówcześni wykonawcy, jak John Bull, czy kojarzony z Bachem słynny Gottfried Reiche.

Bogate zbiory muzyczne XVII i XVIII wiecznego Gdańska pozwalają na podjęcie próby kontynuacji  wspaniałej tradycji wykonawczej. Najwcześniejsze wiadomości o muzykach w Gdańsku wiążą się z Dworem Artusa. Regulamin z 1421 roku informuje dokładnie, że było ich czterech. Jedną parę stanowili Pfeiffer (piszczkowie), a drugą Trompeter (trębacze). Oprócz piszczków miejskich istnieli w Gdańsku również Turmpfeifer (piszczkowie wieżowi), byli to zaprzysiężeni strażnicy miejscy zrzeszeni w cechu o nazwie Turmpfeiferdienst (urząd piszczków miejskich). Grali oni na wieżach kościoła NMP i św. Katarzyny. W końcu XVI wieku doszedł trzeci grający na wieży kościoła św. Jana. Ich obowiązkiem było ostrzeganie, witanie fanfarami dostojnych gości i ogłaszanie godzin zamknięcia bram miasta. Ponadto w pogodne dni niedzielne i święta mieli przygrywać na wieży kościoła:

 

            ,,Turmpfeifer [...] powinni także, jak we właściwym mieście się to robi, gdy jest pora jedzenia, w dni świąteczne i przy dobrej pogodzie w niedzielę na kilka głosów na wieży jeden lub dwa kawałki odtrąbić.”

 

Ich proste sygnały (Turmblasen) przekształciły się szybko w bardziej kunsztowną muzykę (Turmmusik). Zadaniem ich było też spełnianie funkcji heroldów i towarzyszenie poselstwom, a także odtrąbianie edyktów i postanowień Rady Miejskiej. Uczestniczyli również, już jako Feldtrompeter (trębacze polowi) w wyprawach wojennych. Od połowy XVI wieku poza graniem na wieży strażnicy sprawowali muzyczną służbę na chórze kościelnym:

 

,,... w niedziele i święta z instrumentami w usługiwaniu na chórze kościelnym powinni pomóc, przynajmniej dwóm głosom: dyskantowi i basowi, dzięki czemu głosy w chórze mocniej mogą być zaznaczone...”

Misją Tubicinatores Gedanenses jest promocja powracającej mody na wykonywanie muzyki dawnej na instrumentach historycznych, a także hołdem złożonym niezwykle kiedyś popularnemu i wirtuozowskiemu instrumentowi, jakim jest trąbka naturalna.

 

Paweł Hulisz

 

 

Błażej Musiałczyk pochodzi z Sieradza. Na stałe związany z Gdańskiem, gdzie od 2006 roku pełni funkcję organisty Archikatedry Oliwskiej, jak również prezentera znajdujących się tam, słynnych na całym świecie, organów.

W  latach 2010-2015 pełnił funkcję dyrygenta chóru Gdańskiego Seminarium Duchownego.

Zajmuje się również działalnością pedagogiczną, prowadząc klasę organów w Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku - Wrzeszczu.

Błażej Musiałczyk jest dyrektorem artystycznym Letniego Festiwalu Muzyki Organowej w Tucholi oraz prezesem Fundacji Centrum Rozwoju Sztuki.

Na stałe współpracuje ze znakomitym trębaczem - Pawłem Huliszem, z którym koncertuje na wielu festiwalach muzyki organowej i kameralnej, oraz sopranistką Małgorzatą Rocławską.

Naukę gry na organach rozpoczął w Salezjanskim Liceum Muzycznym w Lutomiersku, kontynuującego tradycję słynnej szkoły organistowskiej w Przemyślu. Studia rozpoczął w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod kierunkiem prof. Piotra Grajtera i prof. Radosława Marca. Naukę kontynuował w klasie organów prof. Romana Peruckiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie w roku 2005 został laureatem III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumi. Uczelnie ukończył, uzyskując dyplom w roku 2008. W roku 2010 ukończył Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Umiejętności gry doskonalił na wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pedagogów takich jak: Olivier Latry, Peter van Dijk, Bruno Oberhammer, Wolfgang Deutsch, Jose Enrique Ayarra Jarne, Jaroslav Tuma, Julian Gembalski oraz Pierre Pincemaille i Wolfgang Seifen (improwizacja organowa).

W roku 2006 wziął udział w nagraniu płyty "Wielkie organy Archikatedry w Gdańsku Oliwie", która została nominowana do nagrody Fryderyka, a następnie uzyskała status złotej płyty. Posiada na swoim koncie nagrania dla radia i telewizji. Koncertuje jako solista i kameralista.

Strona internetowa artysty: blazej.com.pl