Artykuł sponsorowany
Płatna reklama w wynikach wyszukiwania Google to jeden z najskuteczniejszych sposobów skierowywania internautów na Twój landing page. Jej ogromną zaletą jest dobra widoczność, dopasowanie do zapytań użytkowników, a także łatwość mierzenia efektywności kampanii i zarządzania budżetem na reklamę w Google. Co musisz wiedzieć o Google Ads, aby szybko i możliwie najtaniej dotrzeć w Internecie do potencjalnych klientów?
Google Ads – co to?
Google Ads to płatne reklamy, które pojawiają się nad naturalnymi wynikami wyszukiwania w najpopularniejszej w naszym kraju wyszukiwarce internetowej. Ich zaletą jest lepsza widoczność dla internauty niż wyniki wyszukiwania pojawiające się na pierwszej stronie, zwłaszcza na urządzeniach mobilnych. Reklamy Google Ads oznaczone są w wynikach wyszukiwania jako „Reklama”. Adsy pojawiają się też w sieci reklamowej Google, czyli w różnych witrynach internetowych, filmach i aplikacjach.
Reklama Google Ads zawiera m.in. słowa kluczowe i link prowadzący do strony landing page określonej przez reklamodawcę. Łatwo wyobrazić sobie zatem, że to świetny sposób na zachęcenie internauty do pożądanego działania (tzw. konwersji), np. wypełnienia formularza kontaktowego albo zakupów w e-sklepie.
Rok 2022 okresem wielkich zmian w Google Ads
W dniu 30 czerwca 2022 roku Google zablokuje możliwość tworzenia i edytowania rozszerzonych reklam tekstowych. Będzie można jednak wznawiać stworzone wcześniej kampanie i sprawdzać ich skuteczność w raportach. Takie reklamy będą nadal widoczne dla internautów.
Gigant z Mountain View zachęca w ten sposób do przygotowywania efektywniejszych reklam elastycznych, które automatycznie dostosowują wygląd, format i treść do konkretnej powierzchni w sieci reklamowej Google. Na czym polega różnica? Aby stworzyć reklamę elastyczną, której treść dostosowuje się do użytkowników, twórca reklamy powinien przygotować kilka nagłówków i tekstów reklamy (tak samo dzieje się w przypadku rozszerzonych reklam tekstowych), a wyszukiwarka będzie tworzyła różne kombinacje, testując dopasowanie komunikatu do konkretnego klienta. Algorytmy Google wezmą pod uwagę przede wszystkim słowa kluczowe, które internauta wpisze w wyniki wyszukiwania.
Ile kosztuje kampania Google Ads?
Ogromną zaletą kampanii reklamowej w Google jest ustawienie limitu kosztów. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z Google Ads, pamiętaj, że na podstawie oczekiwanych przez Ciebie efektów kampanii wyszukiwarka podpowie, jakie limity wydatków musisz określić.
Miej na uwadze, że zbyt niski budżet przeznaczony na reklamę Google Ads może sprawić, że reklama nie trafi do każdego potencjalnego klienta. W takim wypadku będziesz mieć dwa wyjścia. Pierwszym jest oczywiste rozwiązanie, czyli zwiększenie nakładów na Adsy. Drugim jest zoptymalizowanie reklam, np. poprzez monitorowanie skuteczności, a nawet modyfikację słów kluczowych.
Zarządzanie kampanią Google Ads należy rozpocząć od samego początku, ale w pierwszych tygodniach warto raczej skupić się na obserwowaniu jej skuteczności, niż wprowadzeniu częstych zmian. Co kilka tygodni dobrze gruntownie analizować keywords i zmieniać je zgodnie z podpowiedziami narzędzi analitycznych dotyczących najczęściej wyszukiwanych fraz.
Kampanie Google Ads rozlicza się za kliknięcie reklamy, to tzw. system PPC (ang. Pay Per Click). Frazy ogólne i chętniej wyszukiwane, np. angielski dla dzieci, są droższe niż dokładniejsze frazy, np. kurs angielskiego początkujący dla dzieci Warszawa. Wprawdzie więcej osób wpisuje w pole wyszukiwanie krótszą frazę, ale reklamie, ze względu na dużą konkurencję innych kampanii opartych o te same słowa kluczowe, trudniej pojawić się od razu w SERP-ie (ang. Search Engine Results Page), a więc dotrzeć do zainteresowanych. W praktyce znacznie skuteczniejsze mogą być kampanie Google Ads z wykorzystaniem tańszych i dokładniejszych fraz. Skrupulatnie sprawdzaj skuteczność reklam i w razie potrzeby modyfikuj frazy. Pamiętaj, że w przypadku Google Ads płacisz tylko za osiągnięte efekty.
Pozycjonowanie czy Google Ads – co wybrać?
Zanim wybierzesz między kampanią Google Ads a pozycjonowaniem, rozważ najważniejsze różnice.
Kampania w najpopularniejszej wyszukiwarce w Polsce może być jednorazowa i odpowiednio przeprowadzona szybko da zauważalne wyniki, nawet w ciągu kilku dni od uruchomienia. Najważniejszy jest dobór odpowiednich słów kluczowych do strony, na którą trafi internauta po kliknięciu reklamy. Wybrana fraza musi też odpowiadać słowom kluczowym najczęściej wpisywanym w pole wyszukiwania w danym okresie. Reklamodawca może określić, jaka grupa użytkowników zobaczy jego reklamę – wyznacznikami są m.in.: wiek, płeć i miejsce zamieszkania. Reklama Google Ads świetnie sprawdzi się zatem dla mniejszych biznesów czy do kampanii sezonowych, np. promujących wyprzedaż albo zakup prezentów pod choinkę.
Inaczej jest z optymalizacją strony. Pozycjonowanie jest droższe od reklamy w Google, a jej efekty zauważysz dopiero po kilku miesiącach. Aby utrzymać witrynę wysoko w wynikach wyszukiwania, trzeba spojrzeć na pozycjonowanie jak na niekończący się proces. Należy systematycznie zamieszczać nowe teksty i aktualizować opublikowane wcześniej, które będą ciekawe dla użytkowników. Google bierze pod uwagę wiele czynników rankujących, a ich lista nieustannie się zmienia.
Artykuł sponsorowany