2 czerwca na boczny tor kartuskiego dworca integracyjnego została przetoczona odnowiona lokomotywa parowa z 1942 roku. Będzie przypominać o dawnej kolejowej świetności Kartuz. 4 czerwca zajedzie tu zabytkowy pociąg z historycznymi wagonami retro i lokomotywą SM42, który zabierze pasażerów w ostatnią podróż po przyszłym bajpasie kartuskim.
Warto pamiętać, że stacja Kartuzy powstała w 1886 roku, a od 1901 roku zaczęły kursować stąd pociągi do Kościerzyny. Z powodu rozbudowy linii Gdynia - Kościerzyna oraz z powodu jej elektryfikacji - zmieni się połączenie z Kartuz do Gdańska Wrzeszcza. Odbywać się będzie - w czasie robót na linii nr 201 Gdynia - Kościerzyna - po torach dawnego połączenia na Pruszcz Gdański. Objazd ten nazwano "bajpasem kartuskim".
Ukończenie renowacji starej lokomotywy oznajmiły w środę, 2 czerwca, liczne kolejowe dźwięki. Wydawały je drezyny, specjalnie sprowadzone na operację przetaczania 100-tonowego parowozu z tendrem na tor w sąsiedztwie dworca. Aby kartuską lokomotywę odrestaurować zgodnie z technicznymi szczegółami, pracownicy firmy PP-U INVEST-METAL Jana Plichty odwiedzili Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie, w Wolsztynie.
Kartuska lokomotywa już po renowacji:
Przejazd kartuskiej lokomotywy - burmistrz M.G. Gołuński: