PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na wykonanie tzw. bajpasu kartuskiego. Na budowę połączenia PLK przeznaczyły ponad 91 mln zł. Ta inwestycja pozwoli utrzymać połączenie kolejowe Kaszub z aglomeracją trójmiejską w czasie przebudowy i modernizacji linii kolejowej nr 201 Maksymilianowo - Gdynia.
Dzięki staraniom pasjonatów kolejnictwa i strategicznym decyzjom samorządu województwa, połączenie kolejowe zostanie utrzymane w formie bajpasu kartuskiego. Po zakończeniu modernizacji linii nr 201 bajpas kartuski będzie mógł być wykorzystany jako lokalna, alternatywna linia do podróży z Pojezierza Kaszubskiego do stolicy województwa.
Wykonawcy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z konsorcjum firm PUH RAJBUD Sp. z o.o. oraz TORHAMER Sp. z o.o. Sp.k. na wykonanie dokumentacji projektowej oraz prac budowlanych dla tzw. bajpasu kartuskiego, w ramach projektu pn. „Przygotowanie linii kolejowych nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glincz jako trasy objazdowej” na czas realizacji projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”. Wartość inwestycji to 91,5 mln zł netto.
Podpisano także umowę o wartości 4,2 mln zł netto na nadzór inwestorski, który pełnić będzie konsorcjum firm Multiconsult Polska Sp. z o.o. oraz Biuro Realizacji Inwestycji KOLTECH Inwestor Sp. z o.o. Projekt i budowa przewidziane są do stycznia 2023 r.
Zakres prac
PLK zmodernizują około 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz zrewitalizują 7-kilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Przebudowane zostaną perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą wiaty, energooszczędne oświetlenie typu LED oraz gabloty informacyjne. Przebudowanych lub wyremontowanych zostanie 11 wiaduktów, przepustów i mostów, w tym dwie kratownicowe przeprawy nad Radunią. Poziom bezpieczeństwa zwiększy się na 7 przejazdach kolejowo-drogowych, dzięki nowym sygnalizatorom, oświetleniu, nawierzchni oraz systemowi rejestracji zdarzeń. W Gdańsku Kokoszkach i Starej Pile wbudowane zostaną nowe rozjazdy oraz dodatkowe tory, które umożliwią sprawne mijanie się pociągów.
Trzeba dodać, że brakujący odcinek od stacji Gdańsk Kokoszki do stacji linii PKM Gdańsk Kiełpinek, liczący 1,5 kilometra, zostanie odbudowany przez Pomorską Kolej Metropolitalną we współpracy z miastem Gdańsk.
Jest umowa na wykonanie bajpasu kartuskiego:
(na podst. mat. pras. PKP PLK)