PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na odcinku linii kolejowej nr 211 Chojnice – Brusy montują obecnie nowe urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym. Zabudowa tzw. blokady liniowej pozwoli zwiększyć prędkość pociągów. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg i torów zwiększy się dzięki budowie sygnalizacji świetlnej na trzech przejazdach kolejowo-drogowych: na drodze Klawkowo-Krojanty, przy parkingu leśnym za przystankiem Męcikał oraz obok przystanku Żabno koło Chojnic. Planowany termin zakończenia prac upływa w grudniu br. Koszt robót to 4,5 mln zł. Prace nie będą wymagać wprowadzenia zastępczej komunikacji autobusowej. Zabudowa tzw. blokady liniowej na odcinku Brusy – Lipusz planowana jest po zabezpieczeniu środków finansowych na ten cel.
Utrudnienia od marca od Chojnic do Kościerzyny
W terminie 14 marca – 12 czerwca PLK planują kolejny etap prac przy wymianie torów na 20-kilometrowym odcinku Chojnice – Lipusz. Roboty przeprowadzone zostaną w dwóch lokalizacjach: na odcinku Chojnice – Brusy oraz Brusy – Lipusz, o łącznej długości 20 km. Prace te będą wymagały uruchomienia zastępczej komunikacji autobusowej na trasie Chojnice – Kościerzyna. Zadanie będzie kontynuacją prac wykonanych na linii w latach 2015-2020. Za prawie 54 mln zł ze środków budżetowych PLK wymieniły dotąd szyny i podkłady na ponad 30-kilometrowym odcinku. Wymieniono nawierzchnię na przejeździe i dojazdach na 55 przejazdach kolejowo-drogowych, m. in. w Żabnie koło Chojnic, Lubni i w Brusach. Wyremontowano dwa wiadukty kolejowe w Chojnicach i Lipuszu, co przełożyło się na poprawę poziomu bezpieczeństwa ruchu pociągów.
Po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu wymaganych pozwoleń, pociągi pasażerskie między Chojnicami i Kościerzyną pojadą z wyższą prędkością do 120 km/h, zamiast 50-80 km/h. Podróż pomiędzy miastami skróci się o około 20 minut i zajmie około godzinę.
Z Kościerzyny do Bytowa
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują dokumentację przedprojektową dla projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowej nr 211 odcinek Lipusz – Kościerzyna i linii kolejowej nr 212 odcinek Lipusz – Bytów”. Dokumentacja powstaje przy współfinansowaniu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. W ramach prowadzonych analiz określone zostaną możliwości przebudowy infrastruktury kolejowej, aby pociągi pasażerskie osiągnęły prędkość do 120 km/h. Inwestycja, jeśli będą dostępne środki finansowe, możliwa będzie do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej. Ostateczna lista projektów do realizacji dla nowej pespektywy UE będzie uwarunkowana wielkością dostępnego budżetu, wsparciem środków unijnych oraz decyzjami na szczeblu rządowym. Realizacja inwestycji może umożliwić bezpośrednie połączenie kolejowe z Kościerzyny do Bytowa.
Remont linii kolejowej Chojnice-Kościerzyna i rewitalizacja odcinka Lipusz-Bytów:
(na podst. mat. PKP PLK)