Artykuł sponsorowany
Szum w czasie jazdy samochodem nie wróży niczego dobrego z tej prostej przyczyny, że sprawne auto nie generuje tego typu dźwięków. I dlatego właśnie nigdy nie powinniśmy lekceważyć nawet cichych hałasów, ponieważ mogą być one ważnym sygnałem ostrzegawczym. I niezależnie od tego, czy szumy pojawiają się przy pracy na biegu jałowym, czy też w czasie jazdy, warto udać się do specjalistów, by zdiagnozowali oraz wyeliminowano problem. Powodów takiego stanu rzeczy może być naprawdę sporo.
Dźwięk, który przeszkadza
Szyby i szyberdach
Inne źródła hałasu
Problemy ze skrzynią biegów
Dźwięk, który przeszkadza
Szum jest nieprzyjemny dla naszego ucha i dlatego w trakcie jazdy może nas irytować. Z jednej strony to dobrze, bo prawdopodobnie właśnie nasz dyskomfort będzie tym powodem, który zmusi nas do wizyty u mechanika. Czasem zdarza się, że szum w czasie jazdy to błahostka, a czasem może być sygnałem poważnej awarii.
Jednym z pierwszych aspektów, jakie trzeba wziąć pod uwagę przy diagnostyce, są uszczelki w drzwiach. To właśnie one odpowiadają za izolację akustyczną wnętrza pojazdu. Zużyte lub uszkodzone uszczelki nie będą spełniać swojej funkcji, a tym samym szczególnie przy szybszych prędkościach może być słyszalny nieprzyjemny szum. Jeśli zauważymy, że guma jest sparciała albo popękana, trzeba będzie wymienić ją na nową. Warto pamiętać, że ta dość prozaiczna część samochodu wymaga odpowiedniej pielęgnacji dedykowanymi preparatami.
Szyby i szyberdach
Warto sprawdzić również szyberdach i szyby. Tu ważne będą znowu uszczelki, które naturalnie ulegają zużyciu, a także mogą zostać uszkodzone w czasie eksploatacji. Poza tym warto baczną uwagę zwrócić na to, czy dokładnie zamykają się boczne szyby. Zdarza się, że opadają, co jest praktycznie niezauważalne, ale szczelina generuje nieprzyjemny hałas. W przypadku, gdy sytuacja będzie się powtarzać, trzeba sprawdzić mocowania i prowadnice.
Inne źródła hałasu
Szumy mogą być również generowane przez bagażnik dachowy lub antenę. W przypadku tego pierwszego warto sprawdzić, czy jest dobrze zamontowany. To również od kształtu będzie zależało, jaki poziom hałasu będzie generować. Ten aspekt jest ważny również w przypadku anteny. Czasem trzeba poprawić sposób mocowania lub zmienić kąt nachylenia, aby poziom hałasu się zmniejszył.
Bardziej niepokojące mogą być szumy dobiegające z podwozia, szczególnie wtedy gdy będą one narastać wraz z prędkością. Bardzo często jest to sygnał, że w kołach jest zbyt małe ciśnienie. Najlepiej sprawdzić ten parametr na przykład na stacji benzynowej i w razie potrzeby uzupełnić lub wyrównać poziom. Jeśli z kół schodzi powietrze, trzeba się udać do zakładu wulkanizacyjnego. Być może będziemy musieli liczyć się również z koniecznością zakupu nowych opon lub naprawą starych. Poziom hałasu zawsze jest związany również z rodzajem bieżnika oraz samej gumy, która została użyta w produkcji. Ten parametr jest określany przez producenta, więc warto przy zakupie go sprawdzać. Niebagatelny wpływ ma również poziom zużycia opon, a czasem także stan techniczny felg oraz łożysk.
Problemy ze skrzynią biegów
Jeśli szumy dochodzą ze skrzyni biegów, mogą sygnalizować problemy z łożyskiem oporowym sprzęgła. Tę część trzeba wymienić w warsztacie. Tam również zostanie przeprowadzona dokładna diagnostyka z zależności na przykład od tego, kiedy hałas staje się głośniejszy. Dlatego właśnie nawet niewielkie szumy nie mogą być ignorowane, bo mogą sygnalizować poważniejsze awarie, które nie tylko będą w naprawie droższe, ale mogą również rzutować na nasze bezpieczeństwo w czasie jazdy.