91,4 FM :: Pelplin
94,2 FM :: Szymbark
97,1 FM :: Chojnice

Kalendarz

Dzisiaj: Czwartek, 28.11.2024 r.
Imieniny: Jakub, Lesław, Zdzisław

Planowane na 6 kwietnia spotkanie przedstawicieli PKP PLK z mieszkańcami Kiełpina w gminie Kartuzy ze względu na stan epidemiologiczny w kraju nie odbędzie się. Za to udało się mieszkańcom Somonina tuż przed wybuchem pandemii wypytać projektantów EGIS o szczegóły rozwiązań planowanych na terenie gminy.

Jak przekazał Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w ramach projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”, PLK zaplanowały m. in. przebudowę istniejących stacji oraz przystanków osobowych między Maksymilianowem a Gdynią, dobudowę drugiego toru na odcinku Maksymilianowo – Gdańsk Osowa i trzeciego toru na odcinku Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz elektryfikację linii.

Modernizacja obejmie około 180 km linii kolejowej. Planuje się remont, przebudowę lub budowę 111 wiaduktów, mostów oraz przejść pod torami i kładek. Przebudowanych zostanie 46 przejazdów kolejowo-drogowych, na których pojawią się nowe rogatki i sygnalizacja świetlna oraz nawierzchnia, dzięki której kierowcy będą przejeżdżać przez tory sprawniej. Do likwidacji przeznaczono 81 przejazdów kolejowo-drogowych. W zamian powstaną nowe skrzyżowania bezkolizyjne, dzięki którym wzrośnie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym, oraz około 40 km dróg dojazdowych i równoległych do torów.

Ze spotkania w Somoninie:

Informacje o rozbudowie linii kolejowej 201 Kościerzyna-Gdynia:

O liniach kolejowych w gminie Somonino:


Informacje o części "kartuskiej"
Projekt obejmuje także modernizację linii nr 214 z Somonina do Kartuz. Planuje się m. in. wymianę torów na odcinku ponad 10 km, remont mostu kolejowego i wiaduktu drogowego, przebudowę 6 przejazdów kolejowo-drogowych. Powstanie nowy przystanek osobowy o roboczej nazwie Somonino Północ/Bernardyny. Linia zostanie zelektryfikowana oraz przystosowana do prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich.
 
Prace na linii kolejowej z Somonina do Kartuz to element projektu modernizacji linii nr 201, tak samo jak budowa łącznicy w Kartuzach, która umożliwi jazdę pociągów z Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu. Prace na linii z Somonina do Kartuz toczyć się będą równolegle z modernizacją odcinka linii nr 201 między Kościerzyną a Somoninem. Zaplanowano je na lata 2022-2025.

Bajpas kartuski

W przyszłym roku PKP PLK  planuje rozpoczęcie prac budowlanych na linii nr 214 z Somonina do Kartuz oraz przy tzw. bajpasie kartuskim. „Bajpas kartuski”, czyli odcinek linii kolejowej nr 234 Kokoszki – Stara Piła oraz linii nr 229 Stara Piła – Glincz, będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii kolejowej nr 201. Dojazd koleją z Kartuz do stolicy województwa będzie utrzymany. Powstanie „bajpasu kartuskiego” stworzy nowe możliwości komunikacji kolejowej dla powiatu kartuskiego. Zgodnie z porozumieniem Pomorska Kolej Metropolitalna S.A (przy współpracy z miastem Gdańsk) odbuduje około 1,5 km toru linii nr 234 między stacjami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek.

Efekty modernizacji
Realizacja odcinka linii nr 201 między Maksymilianowem a Gdynią wraz z liniami stycznymi, zaplanowana na lata 2021-2025, usprawni połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Poprawi się oferta kolei w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Zwiększona częstotliwość i punktualność kursowania pociągów pasażerskich umożliwi ich lepsze skomunikowanie z innymi środkami transportu. Po zakończeniu inwestycji zwiększy się prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h na odcinku Maksymilianowo – Kościerzyna i, odpowiednio, do 140 km/h oraz 100 km/h na odcinku Kościerzyna – Gdynia Główna. Poprawi się przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów, a port w Gdyni możliwość odprawy większej liczby towarów przewiezionych koleją.