16 i 17 maja odbyła się w Akademii Muzycznej w Gdańsku XIV OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA z cyklu "MUSICA SACRA".
Patronat medialny nad Konferencją sprawowało Radio Głos.
Krótka relacja z Konferencji w Gdańsku 17.05.2017:
Wywiad z ks. prof. dr. hab. Jackiem Bramorskim 17.05.2017:
Wywiad z prof. dr. hab. Moniką Fedyk-Klimaszewską 17.05.2017:
Wywiad z ks. prof. dr. hab. Robertem Tyralą 17.05.2017:
Wywiad z Patrykiem Doppke 17.05.2017:
Organizatorzy:
Wydział Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu
Katedra Muzyki Kościelnej
Studenckie Koło Naukowo-Artystyczne Muzyki Kościelnej
PROGRAM
Wtorek, 16 maja
10.00 ‒ otwarcie konferencji
Sesja przedpołudniowa
10.15 ‒ Dr Danuta Stankiewicz (AM w Gdańsku), Kult zaczynem kultury – kultura ubogaceniem kultu.
10.45 – Dr Łukasz Bilski (Uniwersytet Szczeciński), Muzyka liturgiczna w świetle hermeneutyki ciągłości Josepha Ratzingera – Benedykta XVI.
11.15 – Ks. dr hab. Piotr Wiśniewski, prof. KUL (KUL – Lublin) – Granice inkulturacji
w muzyce sakralnej.
11.45 ‒ przerwa
12.00 – Prof. zw. dr hab. Bogusław Grabowski (AM w Gdańsku) – Kryteria jakościowe doboru pieśni do liturgii.
12.30 – Mgr Marek Rogalski (AM w Gdańsku) – Chorał gregoriański centralną formą katolickiej kultury muzycznej.
13.00 – 14.00 – przerwa obiadowa
Sesja popołudniowa
14.00 ‒ Dr Monika Kaźmierczak (AM w Gdańsku) – Między sacrum a profanum – carillon kościoła św. Katarzyny jako główny element multimedialnej ekspozycji „Wodowanie sztuki”
z udziałem Fontanny Heweliusza.
14.30 – Dr hab. Anna Moniuszko (UMFC w Warszawie, Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku) – Retoryka muzyczna jako źródło inspiracji i wstęp do interpretacji dzieł oratoryjnych epoki baroku.
15.00 – Dr hab. Maciej Babnis (Akademia Pomorska w Słupsku) – Śpiew zbiorowy (pieśń kościelna) we współczesnym Kościele Anglikańskim.
15.30 – przerwa
15.45 – Dr Andrzej Gładysz (KUL – Lublin) – Pruski organmistrz w Galicji czyli nowe fakty na temat budowy organów Augustyna Mielcke w kościele pw. Nawiedzenia NMP w Tuchowie w 1877 r.
16.15 ‒ Mgr Paweł Pasternak (UMFC w Warszawie), Gdyński olbrzym – organy Zygmunta Kamińskiego w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa w Gdyni.
16.45– 17.15 – dyskusja
18.00 – Msza Święta – Bazylika Mariacka (Kaplica Królewska)
19.00 – Koncert – Bazylika Mariacka (Kaplica Królewska)
21.48 ‒ Skwer Heweliusza – pokaz specjalny Fontanny Heweliusza
Środa, 17 maja
09.30 – Ks. dr hab. Robert Tyrała, prof. UPJP (UPJP w Krakowie) – Instrukcja „Musicam Sacram” z chóralnej perspektywy w Kościele Powszechnym. Percepcja i rezonans. Perspektywa i szansa dla chóralistyki na przyszłość.
10.00 ‒ Prof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska (AM w Gdańsku) – Tożsamość muzyki sakralnej w formie „Stabat Mater” od Pergolesiego do Pendereckiego – wybrane aspekty wykonawcze.
10.30 ‒ Dr Anna Sawicka (Zespół Szkół Muzycznych w Gdańsku-Wrzeszczu) ‒ Instrumentalne „ikony pisane dźwiękiem” – dialog kompozytorów z muzyką sakralną na przełomie XX i XXI wieku (Sofia Gubaidulina, John Tavener, Wojciech Kilar, Marian Gordiejuk, Kazimierz Wiłkomirski).
11.00 ‒ przerwa
11.15 – Dr hab. Michał Sławecki (UMFC w Warszawie) ‒ „Msza legnicka” Stanisława Moryto – dialog tradycji z nowoczesnością.
11.45 – Dr Monika Karwaszewska (AM w Gdańsku) ‒ Msze polskie Jana A. Maklakiewicza
i Tadeusza Maklakiewicza – echa rodzimej tradycji i kultury.
12.15 – Dr Joanna Schiller-Rydzewska (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie) ‒ Pieśni na sopran Augustyna Blocha – muzyka współczesna w dialogu z tradycją chrześcijańską.
12.45 – Mgr Piotr Ziółkowski (Instytut Sztuki PAN w Warszawie) – Zapomniany śpiew rycerzy zakonników? Współczesna recepcja krzyżackiej tradycji liturgiczno-muzycznej.
13.15 – dyskusja
14.00 ‒ zakończenie konferencji