W tym roku przypada 1050 rocznica chrztu Polski.
Akt wiary Mieszka I włączył naszą ojczyznę w chrześcijańskie dziedzictwo kultury europejskiej. Dzięki temu rozpoczął się dialog pomiędzy wiarą a sztuką, który zaowocował wieloma arcydziełami architektury, malarstwa, rzeźby, poezji, a także muzyki.
Szczególnym tego świadectwem jest muzyka sakralna, której piękno kieruje nas ku rzeczywistości duchowej. Chociaż na przestrzeni wieków różnie definiowano pojęcie piękna, to jednak nie ulega wątpliwości, że jest ono, obok prawdy i dobra, podstawową wartością ogólnoludzką. W muzyce sakralnej piękno jest nie tylko jednym z najważniejszych kryteriów oceny dzieła, ale także znakiem otwartości na Transcendencję. Dlatego istotnym wymiarem refleksji naukowej nad musica sacra jest wszechstronna analiza pojęcia piękna, zarówno w aspekcie filozoficznym i teologicznym, jak również muzykologicznym, kompozytorskim i wykonawczym. We współczesnej, naznaczonej relatywizmem kulturze warto powrócić do idei piękna jako wartości wymagającej ocalenia, ale także wartości ocalającej. Temu zagadnieniu poświęcona będzie XIII Ogólnopolska Konferencja Naukowa z cyklu „Musica sacra”, która odbędzie się w Akademii Muzycznej w Gdańsku w dniach 27-28 kwietnia 2016 roku.
AKADEMIA MUZYCZNA
IM. STANISŁAWA MONIUSZKI W GDAŃSKU
Wydział Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej,
Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu
Katedra Muzyki Kościelnej
XIII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA
z cyklu MUSICA SACRA
nt. „Muzyka sakralna – piękno ocalone i ocalające”
27-28 kwietnia 2016 r., Gdańsk, ul. Łąkowa 1-2.
Sala kameralna (aula) – budynek czerwony
PROGRAM
Środa, 27 kwietnia
10.00 ‒ otwarcie konferencji
Sesja przedpołudniowa
10.15 ‒ Dr Danuta Stankiewicz (AM w Gdańsku), Ocalić piękno ‒ zagubioną rzeczywistość współczesnej estetyki.
10.45 – Prof. AM dr hab. Danuta Popinigis (AM w Gdańsku), Piękno ukryte w dzwonach – kilka refleksji o gdańskich carillonach historycznych.
11.15 – Dr Kinga Kiwała (AM w Krakowie), Niewyrażalne. Rola ciszy w muzyce sakralnej.
11.45 ‒ przerwa
12.00 – Prof. zw. dr hab. Paweł Łukaszewski (UMFC w Warszawie), Droga do sacrum ‒ inspiracje i intencje twórcy muzyki sakralnej w kontekście dokumentów Kościoła katolickiego o muzyce sakralnej.
12.30 – Dr Renata Borowiecka (AM w Krakowie), Tradycja chrześcijańska w muzyce sakralnej Pawła Łukaszewskiego.
13.00 – 14.00 - przerwa obiadowa
Sesja popołudniowa
14.00 ‒ Dr Elżbieta Szczurko (AM w Bydgoszczy), „Miserere mei Deus, miserere mei” na chór mieszany Szymona Godziemba-Trytka – w stronę wartości „zasłoniętych i zagubionych”.
14.30 – Dr Monika Karwaszewska (AM w Gdańsku), Jasności promieniste. Małe misterium na sopran i orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego – muzyczne przesłanie piękna i prawdy.
15.00 – Dr Krzysztof Cyran (AM w Krakowie), Pod Krzyżem. O niektórych aspektach piękna w III Symfonii Henryka Mikołaja Góreckiego oraz „Pasji wg św. Marka” Pawła Mykietyna.
15.30 – przerwa
15.45 ‒ Dr Mateusz Sibilski (AM w Poznaniu), Dwa oblicza pojmowania sacrum w muzyce na przykładzie „Angelus” i „Exodus” Wojciecha Kilara – refleksje wykonawcze.
Komunikaty
16.15 – Paweł Pasternak (UMFC w Warszawie), Przebudowa wielkich organów oliwskich w latach 1964-68 przez firmę organmistrzowską Kamińskich na podstawie archiwum firmy.
16.30 – Piotr Matoga (KUL w Lublinie), W trosce o piękno liturgii. Historia organów w wybranych klasztorach krakowskich.
16.45 - dyskusja
18.00 – Msza Święta – Bazylika Mariacka
19.00 – Koncert
Czwartek, 28 kwietnia
09.00 – Dr Marianna Majchrzak (AM w Poznaniu), Chorał gregoriański – żywy, inspirujący, atrakcyjny.
09.30 – Dr Michał Sławecki (UMFC w Warszawie), O kanonach piękna w interpretacji śpiewu gregoriańskiego.
10.00 – Dr Krzysztof Niegowski (UAM w Poznaniu), Ave verum – retoryka chwały, cierpienia i odkupienia.
10.30 ‒ przerwa
10.45 – Ks. prof. dr hab. Witold Kawecki (UKSW w Warszawie), Istota teologii piękna.
11.15 – Dr Antonina Karpowicz-Zbinkowska (UKSW w Warszawie), Augustyńskie podejście do piękna w muzyce w ujęciu kard. J. Ratzingera.
11.45 – przerwa
12.00 – Prof. dr hab. Monika Fedyk-Klimaszewska (AM w Gdańsku), Od modlitwy do belcanta – solowa liryka sakralna Stanisława Moniuszki.
12.30 – Dr Sławomir Bronk (AM w Gdańsku), „O przepaścista długa wieczności” - próba ocalenia pieśni „pustej nocy” na Kaszubach.
13.00 – Dr Teresa Piech (AM w Krakowie) - „Fraktem Panny śpiewały”. Powrót zapomnianych technik do życia koncertowego – doświadczenia wykonawcze.
13.30 – przerwa
Komunikaty
13.45 – Karol Rzepecki (KUL w Lublinie), Faktura Missa „La Foi” Józefa Brzowskiego (1803-1888).
14.00 – Piotr Ziółkowski (AM w Gdańsku), Liturgia godzin skarbnicą ocalonego repertuaru chorału gregoriańskiego. Spojrzenie historyczne na Oficjum o Narodzeniu NMP.
14.15 – dyskusja
14.45 – zakończenie konferencji