Od poniedziałku, 30 czerwca 2025 r. zmienia się siatka kolejowych połączeń regionalnych na Kaszubach. Do odwołania zawieszone zostają połączenia między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz między Kościerzyną a Chojnicami. W zamian Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, organizator przewozów, proponuje autobusową komunikację zastępczą. Z Kartuz do Gdańska nadal będzie można dojechać pociągiem trasą tzw. "bajpasu kartuskiego" (R11) czyli przez Dzierżążno, Żukowo Zachodnie, Starą Piłę, Leźno, Gdańsk Kokoszki.
Rozmowa z Przemysławem Zielińskim, rzecznikiem PKP PLK:
Wstrzymanie ruchu pociągów jest niezbędne na czas wykonania tych prac budowlanych, które takiego zamknięcia bezwzględnie wymagają.
Wznowienie ruchu pociągów na trasie Somonino – Gdańsk Osowa planowane jest w grudniu 2026 r., a na trasie Kościerzyna – Somonino w grudniu 2027 r.
W czasie prac na linii nr 201 czynne będzie kolejowe połączenie Kartuz z Gdańskiem linią nr 229 oraz z wykorzystaniem tzw. bajpasu kartuskiego, przygotowanego przez PLK SA w 2024 r., przez stację Gdańsk Kokoszki. W listopadzie 2025 r. planowane jest uruchomienie trasy po linii nr 214 z Somonina do Kartuz, co oznacza, że dojazd pociągów do stacji Somonino zostanie wstrzymany jedynie na 5 miesięcy.
AUTOBUSOWA KOMUNIKACJA ZASTĘPCZA
Jak poinformował Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego za organizację komunikacji zastępczej odpowiedzialny jest przewoźnik kolejowy.
POLREGIO wspólnie z Samorządem Województwa Pomorskiego zorganizował autobusową komunikację zastępczą, która jeśli chodzi o liczbę kursów autobusowych znacznie przewyższa liczbę wcześniej kursujących pociągów. Jednocześnie Samorząd, pomimo braku zgody PKP PLK na finansowanie tak dużej liczby kursów autobusowych, zdecydował o ich finansowaniu.
Liczby kursów:
KZ1 (Gdańsk Rębiechowo - Kartuzy) = 38 par kursów codziennie, 6 par dodatkowo w dni powszednie;
KZ2 (Kartuzy – Kościerzyna, linia wolna) = 18 par kursów codziennie, 1 dodatkowy kurs w dni powszednie;
KZ3 (Kartuzy – Kościerzyna, linia szybka) = 18 par kursów codziennie.
Dla porównania: liczba pociągów do/z Kościerzyny = 9 par codziennie, 2 pary dodatkowo w dni powszednie.
Linia KZ1: Kartuzy – Dzierżążno – Żukowo – Pępowo Kartuskie – Rębiechowo – Gdańsk Rębiechowo (z możliwością przesiadki z/na pociągi linii S2 na stacji Gdańsk Rębiechowo)
linia KZ2: Kościerzyna – Skorzewo – Stężyca – Gołubie - Szymbark – Wieżyca – Krzeszna – Ostrzyce – Goręczyno – Somonino - Kartuzy (z możliwością przesiadki z/na pociągi linii R11 na stacji Kartuzy)
linia KZ3: Kościerzyna – Somonino – Kartuzy (z możliwością przesiadki z/na pociągi linii R11 na stacji Kartuzy)
linia R17: Chojnice – Kościerzyna (z możliwością przesiadki z/na pociągi w Chojnicach i w Kościerzynie)
Tu sprawdzisz rozkłady jazdy pociągów i autobusowej komunikacji zastępczej
Bez rowerów w komunikacji zastępczej
W autobusach ze względu na ograniczenia nie jest możliwy przewóz rowerów. Warto jednak przypomnieć, że po zakończeniu przebudowy na linii PKM pojawią się nowe, większe i wygodniejsze pojazdy elektryczne z większą przestrzenią do przewozu rowerów.
O biletach
Zarówno w pociągach jak i w autobusach obowiązuje Taryfa Pomorska, bilety na przejazd można będzie kupować w automatach biletowych (Kościerzyna, Kartuzy), poprzez system FALA (w walidatorach), u obsługi a także przez portale internetowe i aplikacje mobilne.
Co do biletów okresowych, to potwierdzam, że jest możliwość korzystania z różnych wariantów transportu na trasie (pociąg + autobus).
Brak przystanku na trasie zastępczej w Kiełpinie
Kiełpino Kartuskiego charakteryzuje się bardzo rozproszonym obszarem zabudowy. Dotychczasowa stacja pasażerska Kiełpino Kartuskie była zlokalizowana na południowym skraju miejscowości. Do tej pory część mieszkańców z racji odległości docierała do stacji pieszo, rowerem czy też pozostawiali samochody na niewyznaczonych miejscach. Z dostępnych danych wynika, że dobowo ze stacji korzysta około 320 podróżnych (PBPR). W związku z planowanym zamknięciem linii kolejowej z Kościerzyny do Gdyni poprowadziliśmy linie komunikacji zastępczej KZ2 i KZ3 w optymalnym dla pasażera układzie z przystanku autobusowego Kiełpino Bernardówka w kierunku Kartuz i Kościerzyny.
Za takim rozwiązaniem przemawia:
- minimalizacja czasu przejazdu transportem publicznym z Somonina i Kiełpina Kartuskiego do Trójmiasta z przesiadką na pociąg w Kartuzach – inny przebieg komunikacji zastępczej (np. bezpośrednio do Gdańska Osowy) narażałby tę komunikację na częste opóźnienia (dwa ronda w Żukowie)
- droga prowadząca do obecnej stacji Kiełpino Kartuskie nie pozwala na kursowanie transportu zbiorowego,
- na podstawie deklaracji PKP PLK przewidujemy powrót pociągów na odcinku Kartuzy – Somonino Bernardyno – Somonino jesienią 2025 roku. Chcemy już w tym momencie komunikować mieszkańcom o nowym poprowadzeniu linii komunikacyjnej przez Kartuzy z przystankiem komunikacji Kiełpino Bernardówka a później stacją pasażerską Somonino Bernardyno. Pociągi będą stąd dojeżdżać bezpośrednio do Gdańska Wrzeszcza (przesiadka w Kartuzach nie będzie już konieczna).