Realizacja robót budowlanych w ramach modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 201 od Maksymilianowa do Gdyni, wraz z liniami nr 214 Somonino – Kartuzy i nr 229 Glincz – Kartuzy przypadnie na lata 2023-2027. Na odcinku od Kościerzyny do Somonina pierwsze zamknięcia planowane są na II połowę bieżącego roku.
Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 201 od Maksymilianowa do Gdyni, wraz z liniami nr 214 Somonino – Kartuzy i nr 229 Glincz – Kartuzy, zostanie zrealizowana w ramach projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”, który aktualnie jest przewidziany do realizacji do roku 2027.
Zasadnicze prace na linii nr 201 będą realizowane w podziale na 7 kontraktów. Na pierwszy z nich w lipcu 2022 r. został ogłoszony przetarg, kolejne 3 zostaną ogłoszone w 2023 r., a pozostałe w 2024 r. Realizacja robót budowlanych przypadnie na lata 2023-2027. Na ten czas ruch pociągów po linii nr 201 będzie etapowo wstrzymywany i wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza. W zakresie odcinka od Kościerzyny do Somonina pierwsze zamknięcia planowane są na II połowę bieżącego roku – pociągi będą mogły kursować jedynie do Somonina. W 2024 r. rozpocznie się modernizacja kolejnego z odcinków – od Somonina do stacji Gdańsk Osowa. Zostanie wówczas uruchomiony tzw. bajpas kartuski, czyli trasa objazdowa po liniach nr 234 i 229 od Gdańska Kiełpinka przez Starą Piłę i Glincz do Kartuz, w celu utrzymania alternatywnego połączenia Gdańska z Kartuzami. Planuje się również równolegle modernizację linii 214, tak aby mógł zostać utrzymany ruch pociągów do Somonina właśnie po tej linii przez Kartuzy.
Prace modernizacyjne na odcinku linii nr 201 od Rębiechowa do Gdańska Osowej, i dalej do Gdyni, zaplanowano w sposób umożliwiający prowadzenie ruchu pociągów po jednym torze z założeniem krótkich, kilkudniowych zamknięć. PLK S.A. w pierwszej kolejności, w roku 2024, planują przeprowadzić prace na odcinku Rębiechowo – Gdańsk Osowa wraz z elektryfikacją, aby umożliwić wjazd pociągów z linii PKM do Gdańska Osowej z wykorzystaniem sieci trakcyjnej.
Najnowszy harmonogram elektryfikacji i modernizacji linii 201 Gdynia-Koscierzyna: