91,4 FM :: Pelplin
94,2 FM :: Szymbark
97,1 FM :: Chojnice

Kalendarz

Dzisiaj: Piątek, 26.04.2024 r.
Imieniny: Maria, Marcelina, Marzena

19 lipca o godz. 19 drugi z czterech koncertów XXXVIII Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kartuzach. Po raz pierwszy w kartuskiej świątyni zabrzmią dudy szkockie.

Galeria Refektarz w Kartuzach zaprasza w sobotę, 18 lipca o godz. 19.00 na wernisaż wystawy witrażu i szkła artystycznego "Claristas Solis"  autorstwa Marzeny Wilk i Andrzeja Kałuckiego. Twórcy są związani z Pracownią Witrażu Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Wstęp wolny.

"Jak będzie pogoda to z resztą sobie poradzimy" mówi o tegorocznych plonach Dominik Rzeszotek.

Samorządowcy z Pomorza zadeklarowali wspólne działania w sprawie współpracy przy budowie dróg dojazdowych do Obwodnicy Metropolitalnej
Trójmiasta. List intencyjny w tej sprawie został podpisany 8 lipca w Centrum Kultury „Spichlerz” w Żukowie. W połowie czerwca pojawiła się informacja, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej znalazła się na liście inwestycji finansowanych z budżetu państwa a nie - jak wcześniej sugerowano - w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wartość inwestycji to 2,2 mld zł. Przetarg na budowę obwodnicy ma być
ogłoszony w czasie wakacji.

Po raz szósty blisko dwudziestoosobowa grupa słuchaczy Letniej Szkoły Języka Kaszubskiego, Kultury i Historii Kaszub poznaje tajniki gramatyki,
pisowni i fonetyki kaszubskiej. W wolnych chwilach zwiedzają starsze i młodsze atrakcje regionu. Organizatorem szkoły jest Zrzeszenie Kaszubsko-Pomorskie.

Jeszcze w atmosferze przedwyborczych emocji oficjalnie otwarto park przy ul. Majkowskiego w Kartuzach. Powstał on na terenach dawnego cmentarza ewangelickiego - o czym przypomina wielki głaz ustawiony na trawniku. Tu właśnie znajduje się pierwsza kartuska fontanna, z 2004 roku, z cytatem z hymnu kaszubskiego "Nigdë do zgùbë. Nie przińdą Kaszëbë".

A. Duda 56,61 %, R. Trzaskowski 43,39 %, frekwencja 60,70 % - oto oficjalne wyniki wyborów prezydenckich w Gminie Pelplin.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w piątek 10 lipca br. otrzymała dokumentację techniczną wariantu V starogardzkiej obwodnicy. Otrzymany STEŚ jest niezbędny do ostatecznego zatwierdzenia przebiegu, który rekomendują Miasto, Gmina, Powiat oraz mieszkańcy Kociewia. Droga ma 16 km i obiega miasto od strony południowej.

W piątek, 10 lipca firma projektowa TRANSPROJEKT GDAŃSKI przekazała Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) pełną dokumentację rekomendowanego przez starogardzian (samorządy i mieszkańców) wariantu V starogardzkiej obwodnicy. Przekazane studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) obwodnicy zostało sfinansowane z budżetów trzech samorządów: Miasta, Gminy i Powiatu. Był to ich wkład własny w tę jakże długo wyczekiwaną inwestycję. Teraz przesłany STEŚ musi otrzymać pozytywnie opinie ZOPI i KOPI, aby GDDKiA ostatecznie zatwierdziła do realizacji przebieg obwodnicy Starogardu Gdańskiego w wariancie V. Jeśli zapadnie decyzja, obwodnica zostanie wybudowana w latach 2025 – 2027 w ramach programu rządowego budowy 100 obwodnic.

Szacowany koszt jej budowy to ok. 590 mln zł.

Wariant V jest kompromisem pomiędzy wariantem II i III. Na odcinku do 7 km ma przebieg zbliżony do przebiegu wariantu IIIA, następnie do 10 km przebiega po nowym kierunku po gruntach rolniczych, dalej od km 10,5 do km 13 pokrywa się z przebiegiem wariantu IIA, a od km 13 do 16 km pokrywa się z przebiegiem wariantu II. Rozpoczyna się na węźle Starogard Południe tuż za Sucuminem. Ostro zakręca w prawo, omijając od południa Koteże. Na skrzyżowaniu z drogą do Lubichowa, około 2 km od Osiedla Przylesie, biegnie przez kolejny węzeł. Dalej odbija na północ, aby przeciąć drogę wojewódzką do Pelplina poza granicami miasta. Tam pojawia się nowy węzeł drogowy około 800 m za ulicą Jabłowską. Następnie droga skręca na północ, aby za Stadem Ogierów połączyć się z obecną drogą krajową nr 22.

Długość projektowanego odcinka w wariancie V wynosi 16,133 km. Droga została zaprojektowana w przekroju 2+1, a na odcinku od węzła Jabłowo do węzła Starogard Wschód w przekroju 2+2. W większości przebiega w terenie płaskim, sporadycznie występują tu tylko pojedyncze niewielkie wzniesienia. Realizacja będzie wymaga rozbiórki 1 obiektu mieszkalnego, 1 gospodarczego, 1 usługowego.

Inwestycja ma przede wszystkim odciążyć drogę krajową Nr 22. Wyprowadzenie ciężkiego ruchu samochodowego poza teren miasta ma zmniejszyć natężenie hałasu, drgania oraz ilość spalin wydzielanych przez samochody, przejeżdżające przez centrum miasta, a także zmniejszyć degradację istniejącej infrastruktury drogowej. Poza tym mniejsze zatory na DK 22 mają skrócić czas przejazdu przez Starogard Gdański i poprawić płynności ruchu.