91,4 FM :: Pelplin
94,2 FM :: Szymbark
97,1 FM :: Chojnice

Kalendarz

Dzisiaj: Piątek, 29.03.2024 r.
Imieniny: Wiktoryna, Cyryl, Eustachy

Obwodnica Starogardu z rządowym finansowaniem. 

Pieniądze na budowę drogi mają pochodzić z rządowego programu „stu obwodnic”. Szacunkowy koszt realizacji to nawet 600 mln zł. Szczegóły 11 lutego w Urzędzie Gminy Starogard Gdański przedstawił poseł Kazimierz Smoliński. 

- Cieszymy się z decyzji rządu. Jednak wpisanie starogardzkiej obwodnicy na listę zadań do realizacji to tylko pierwszy krok. Jako samorząd oczekujemy dalszych działań i zaangażowania. Pewność będziemy mieli, gdy zostanie podpisana umowa z wykonawcą. Dlatego nadal  będziemy wspierać budowę. Szczególnie, że przy realizacji inwestycji nie ucierpi żadna z naszych wsi – mówi Magdlena Forc-Cherek, Wójt Gminy Starogard Gdański. 

Jak poinformował resort infrastruktury, przetarg powinien zostać ogłoszony w I kwartale 2023 roku.  Będzie to droga o wysokich parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych. 

-  Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i nie wpłyną protesty, to za 3 lata ogłoszony zostanie przetarg i budowa się rozpocznie. Nie sposób określić dzisiaj ostatecznych kosztów. Szacujemy je na 400-600 mln zł – mówi poseł Kazimierz Smoliński. 

W lutym 2019 roku projektanci zaproponowali wariant przebiegu obwodnicy, który rozpoczynałaby się tuż za Sucuminem, skręcając dość ostro w prawo i omijając od południa Koteże. Węzeł na skrzyżowaniu z drogą do Lubichowa powstałby około 2 km od Osiedla Przylesie. Następnie odbijałby na północ, aby przeciąć drogę wojewódzką do Pelplina poza granicami miasta. Nowy węzeł drogowy powstałby około 800 m za ulicą Jabłowską. Następnie droga skręcałaby na północ, aby za Stadem Ogierów połączyć się z obecną drogą krajową nr 22. Tym samym cała 13-kilometrowa trasa przebiegać będzie w granicach Gminy Starogard Gdański. 

Galeria zdjęć

- Teraz musimy popracować , aby do realizacji został przekazany najbardziej optymalny przebieg obwodnicy. Pracowaliśmy nad tym od kilku lat. Decyzja rządu to efekt niezliczonych spotkań nieformalnych i formalnych – przypomina Zenon Sobieski, szef Społecznego Komitetu Budowy Obwodnicy – Myślę, że tzw. wariant „3a”, omijający miasto od południa jest najbardziej optymalny – dodaje Janusz Stankowiak, Prezydent Starogardu Gdańskiego. 

Jak podkreśla Starosta starogardzki Kazimierz Chyła, budowa obwodnicy to nowe możliwości dla inwestorów. – Dzięki lepszej komunikacji i ułatwieniom transportowym, wiele działek inwestycyjnych zyska na atrakcyjności i – miejmy nadzieję – przyciągnie nowe firmy – dodaje Chyła.