91,4 FM :: Pelplin
94,2 FM :: Szymbark
97,1 FM :: Chojnice

Kalendarz

Dzisiaj: Środa, 24.04.2024 r.
Imieniny: Aleks, Grzegorz, Aleksander

Bajpas kartuski, czyli "zastępcze" połączenie kolejowe z Kartuz do Gdańska, przewidziane na czas elektryfikacji linii kolejowej z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni, wchodzi w fazę projektowania. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wybrały wykonawcę swojego odcinka bajpasu kartuskiego. Pod koniec października wykonawcę odcinka 1,5 km odcinka z Gdańsk Kokoszek do Gdańska Kiełpinka wybrała Pomorska Kolej Metropolitalna.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na wykonawcę swojego odcinka bajpasu wybrały konsorcjum firm PHU Rajbud Sp. z o.o. oraz Torhamer Sp. z o.o. Sp.k. na wykonawcę dokumentacji projektowej oraz prac budowlanych dla tzw. bajpasu kartuskiego. Koszt inwestycji to 91,5 mln zł netto. Po uprawomocnieniu się decyzji o wyborze najkorzystniejszej oferty zostanie podpisana umowa z wykonawcą.

Inwestycja zapewni dojazd koleją z Kartuz i okolic do stolicy województwa podczas modernizacji linii nr 201  z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni. Elektryfikacja i rozbudowa tej linii ma potrwać do 2025 roku.
Podróżni wsiądą do pociągów z przebudowanych, wygodnych peronów m. in. w Gdańsku Kokoszkach i Żukowie Zachodnim. Nowe, dogodne połączenie kolejowe z Gdańskiem będzie gotowe do końca 2022 r.

PLK zmodernizują około 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz wyremontują 7-kilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Przebudowane zostaną perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

W Starej Pile wbudowane zostaną nowe rozjazdy oraz dodatkowy tor, które umożliwią sprawne mijanie się pociągów. W ramach opcji dla wykonawcy robót przewidziano budowę mijanki także w Gdańsku Kokoszkach. Umożliwi to utrzymanie dotychczasowej częstotliwości kursowania pociągów z Gdańska do Kartuz i z powrotem, czyli co 60 minut w obu kierunkach. Czas przejazdu pociągu pozostanie na podobnym poziomie, co obecnie. Przepustowość bajpasu kartuskiego, po zakończeniu modernizacji linii nr 201, umożliwi wykorzystanie tej trasy jako lokalnej, alternatywnej linii do podróży z Pojezierza Kaszubskiego do stolicy województwa.

Zgodnie z porozumieniem zawartym 13 sierpnia 2019 r., Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. przy współpracy z miastem Gdańsk odbuduje 1,5-kilometrowy odcinek linii nr 234 między przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek. Planuje się, ze także linia PKM zostanie zeletryfikowana, jako datę podaje się rok 2023 rok.

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała umowę na odbudowę torów z firmą Torhamer z Gdyni, która złożyła najkorzystniejszą finansowo ofertę na kwotę 43,25 mln zł. Wykonawca zrealizuje zlecenie w ciągu 24 miesięcy.

PKP PLK rozstrzygnęły przetarg na bajpas kartuski:

O bajpasie kartuskim:

Cztery oferty w przetargu na odcinek bajpasu kartuskiego ze strony PKM: